вторник, 6 октомври 2009 г.

И отново за прословутата НАРЕДБА № 37 ОТ 21 ЮЛИ 2009 Г. ЗА ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ. Много се изписа за нея и още много ще се пише.
Да кажа нека и аз.
Одобрявам и подкрепям идеята, макар да ме засяга лично в негативен план. Здравето на децата ни е най-важното за нас като индивиди, защо тогава да не е и първа грижа на държавата? Браво за инициативата, макар и твърде закъсняла. Но все пак, по-добре късно...а,бе, знаете.
НО!
Ето казах го. Всички знаят, че винаги има (поне)едно голямо "НО!".
Ако трябва честно да си призная, аз наистина си падам (малко) критикар - повече наум, отколкото на глас, но все намирам кусурите на това или онова. За свое успокоение наричам този си недостатък "Болезнен стремеж към съвършенство". Макар това да не променя фактите.
С това лирично отклонение от темата исках само да подчертая, че предстоящите в долните редове критики, вероятно ще се сторят на някои хора като обикновено заяждане на човек, финансово ощетен от нея. Надявам се тези хора да се обосноват. Минавам за "почти интелигентен" и често позволявам да бъда убеден в много неща, особено ако те са верни.
И така - наредбата.
Като най-голяма глупост на тази наредба е поставянето на всички деца под един знаменател - "от 6 до 19 години". Тъпо. Можем ли да сравним първолака с неговите детски нужди и тинейджъра, чийто организъм и съзнание са разпъвани от бесните хормони едновременно във всички страни? Защо, след като образователната ни система така или иначе си е разделена възрастово - основни училища и гимназии/техникуми.
Другото смешно нещо е "на територията на училището". За какво говорим??? Значи павилионът, който е в десет декаровия двор на училището не може да продава кафе, газирани напитки и вредни закуски, а този от другата страна улицата може? Самите проверяващи от РИОКОЗ споделиха как по време на проверките са видели празните лавки и бюфети на училищата и опашките пред капанчетата наоколо. И как плодовете си стоят в стола, а всички масово плющят изброените в наредбата храни. Все едно са я чели и нарочно са си избирали от забранените закуски. И как нищо не могат направят, защото
такъв е законът. Не го измислят те, тяхната работа е да контролират спазването му.
И още нещо - много хубави таблици са спретнали от МЗ. Чистички, здравословни. А колко училища имат столове? А колко училища могат да бъдат контролирани редовно по тази наредба? Ами училищата по селата? Защото ако ще я спазваме, само когато дойде графикът да ни проверяват, всичките усилия се обезсмислят, нали?
Резултатът.
Сега взеха "хляба" на кафеавтоматите и лавките в училище и го подадоха на капанчетата от другата страна на улицата. Ако искаме наистина нещо да се свърши, трябва да има периметър, свободен от вредните храни и напитки, както е с цигарите, както е с алкохола. Пък после контролирай на воля. Ако едно дете наистина иска да яде точно еди-какво-си, никоя наредба не може да го спре. Но може да го накара да се замисли дали си заслужава да губи време от междучасието, за да отиде на триста метра от учлище само и само заради това еди-какво-си.
Ей такива неща...
Хубава работа, ама българска. Половинчата.
  1. Нищо хубаво не и виждам на тази българска работа. Решили, че могат да "копират" едва ли не нечия друга форма на вид относно храната, здравословния начин на живот и така натам( смятам ме разбираш, Морте:)).
    Глупаво е, несъобразно с нито нуждите, нито с възрастта(кактои си споменал), с нищо не е съобразено. Дъщеря ми вчера ми вика- маме, няма нужда да ми даваш пари, аз и без това не мога нищо да си купя, защото не ни пускат да излизаме извън двора на училището. -А какво ядеш?-питам. -Ми..нищо. Стола още не е отворен...
    За сметка на това има безплатни закуски. За пример само- днес сутринта е яла(дъшеря ми) ябълка, айрян и филия с пастет.Това за филията е като инфо само, тя не консумирала, защото има сума ти алергии и пастета, освен пилешки, и е забранен.Остава ябълката и яйряна.За закуска! Ябълка на гладно..хм...
    Сама и казах- ето ти парички, минаваш през баничарницата, взимаш си една топла баничка с бозичка, хапваш си и си ок. За сина да не говорим. Идва си на обяд умрял като куче от глад. Вика- Аз моркови, кисело мляко и анемична филия с маргарин няма да ям сутрин...
    Здравословно да е, добре, но да си направят хасапа онея "от горе", дет се вика.
    Морт, извинявай, стана твърде дълъг коментар, но съм ..как да кажа, много повече от недоволна и възмутена.

  2. Мойта меродия на общата манджа:

    Първо децата трябва да закусят преди да излязат за училище - независимо дали това закуска или обяд. По тоя начин в училище ще си хапнат само втората закуска.

    Второ мижавите филии от стола могат да се заместят с направени от вечерта сандвичи - и ние знаем как се слага сирене, салам и краставица между тях. Ябълки, портокали и моркови и преди наредбата, който искаше, слагаше в чантата на детето си.

    Трето - автоматите за напитки спокойно могат да пускат и кофичка с айрян, както и студен чай или кола. Чаят, какаото и кафето от машините не са по-лоши от чая (пък и за млякото не се знае) в столовете.

    Четвърто - чувала съм, че като влязат на територията на училището, учениците не се пускат извън него до последния звънец (стоят си заключени като в затвор), но как ще стане такова нещо тука??? Абсурд! Тъй че е по-добре боклуците да си ги има на лавките, ама да се добавят и някои плодове. Така поне няма да тичат извън двора за 10 минути и обратно. Сиреч ще са защитени от външните опасности, пък за тия вътре в сградата хич и не говоря.

    Научените на хубаво ще си го изберат.

    Ще изкарам сигурно и пето и т.н.
    ама стига, че... :(
    Глупави недомислици колкото щеш.

  3. "...анемична филия с маргарин...."

    Хах, че той маргаринът е по-вреден от всички боклуци, взети заедно!
    Ябълката пък има свойството да потиска чувството за глад. Та, Идиотова, направо са подложили децата ви на гладна диета :/
    Срам и позор.

    Във всички страни децата си носят храната в кутии, домашно приготвена, или, както каза kenkal, закусват преди да излязат.

    Морте, много точни забИлЯШки! :)

  4. Във всички страни, Хриска( или поне в повечето), децата започват даскало от 9.00 сахатя. Ний трябва в 7.00 да сме на линия. В 7.15 почват часовете. Поне така е в училищата и на двете ми деца. Те самите не искат домашно приготвена закуска.Защото:
    1. искат да поспят, не искат да стават в 6.00.
    2. срам ги е да носят сандвичи( не потай мен защо)
    3. Едното, по-голямото, наистина няма време, защото пътува 15 мин до училище и категорично отказва да става по-рано, за да закуси.За другото да не говорим-пуберски му разбирания..
    4. Понякога съм и нощна смяна, и се прибирам в 7.00.
    Е? Трябва ли всичко да предвидя, само , за да съм по-добра от идеите на МОН?!:)))

  5. Малкият ми син от тази година започва в 8.00 училище (всички други почват в 7.30), от което аз съм особено недоволна. Но и преди като си ставаше в 6.20 - закусваше у дома. Може да е филия с мас и чай от липов цвят, но задължително! Това вече е въпрос на навик и организация.

    Пък че все нещо в родителството ни куца - ясно е. Не сме идеални. Но има и друго - ако децата са взели решението да не си правят сандвич от вечерта, техен си е проблемът. Не става все на полите ни да висят.

  6. Относно закусването у дома и сандвичите за училище ... принципно съм съгласна - че е въпрос на организация ...Ама има и един друг филм ..и автора на поста го е казал в последното изречение ...половинчата работа е ... Слагат каруцата пред коня ...Не може да се забранява това или онава, преди да е уреден въпроса с училищните столове. Тогава няма да има лавки в школото, и няма да се налага да се търчи през глава за баница, мекица или хамбургер :) После ..сугласна съм и за по-късното почване на занятията ...но ако направят дворовете като дворове, с мястото за отдих и т.н. - няма да се налага въобще да се излиза от територията на училището - както е на Запад - понеже все тях даваме за пример ...Хората си пускат децата и знаят, че до края на часовете няма шанс да се шляят от другата страна на оградата ...Иначе като цяло е хубаво да обърне внимание на здравословното хранене ...ама то тука и семейството има отношение ...ква файда, че до обяд няма да набива чипс и пирожки, като след това може да яде като попско дете на задушница ...и върви обяснявай после, що са затлъстели децата /имам право да мрънкям оти и аз съм от тия деца ...пардон бях ..щото отдавна не съм дете - остана първата част :)Мдааа ...сега е ред като Ида да се извиня, че май се олях в коментара!

  7. Според мен училището трябва да научи децата ни да МИСЛЯТ,за да могат сами да разберат кое е вредно и кое не е, защото след време има опасност някой друг да им казва какво да ядат,какви книги да четат, а неминуемо и за кого да гласуват на избори.Училището трябва да възпитава индивиди, а не тълпа от безмозъчни същества.Защото ще дойде време, в което ще живеем като в романа на Дж.Оруел-"1984"?

  8. Взех, че я изчетох тая наредба, не щото не вярвам на теб, а така. Изобщо не ми се говори нашироко, а и живея до у-ще, та знам как е пълно около него с помощни заведения. Писнало ми е от уж-грижи. Дето стават баш-проблеми.

Публикуване на коментар